piątek, 22 stycznia 2016

Peter Žiška - wywiad

 Poniżej znajdziecie wywiad z moim ulubionym sportowcem :)

Peter Žiška: "Babci się ten sport nie podoba."


Jeśli bierzecie udział w biegach z przeszkodami, pasjonujecie się tymi niezwykłymi zawodami gdzie dominuje błoto, woda i walka ze swymi słabościami, jesteście w temacie niecodziennych eventów tj. Spartan Race, z pewnością słyszeliście o tym człowieku. Gdy pojawia się na starcie wszystkie oczy są zwrócone na Niego, a na pytanie wśród oczekujących na mecie - „Jak myślisz, kto dobiegnie pierwszy?” - Przeważnie pada odpowiedź – „Peter Žiška!”. Dowiedzcie się jak trenuje, czy odczuwa stres i o czym marzy pochodzący ze Słowacji, wielokrotny zwycięzca Spartan Race. Miłej lektury!

Daria Zabiegaj: Jak zainteresowałeś się biegami z przeszkodami?
Peter Žiška: Biorę udział w zawodach od trzech lat. W zeszłym sezonie ukończyłem 20 biegów z przeszkodami, z czego około 16 było biegami Spartan Race.

Kiedy pierwszy raz usłyszałeś o Spartan Race?
O Spartan Race usłyszałem w telewizji, kiedy jeszcze te zawody się u nas nie odbywały, ale po raz pierwszy spróbowałem w nich swoich sił w roku 2013.

Jak wygląda Twój plan treningowy?
Rocznie odbywam 550 – 600 godzin treningu w ciągu 245 dni w roku. Trenuję 5 razy w tygodniu, w większości jest to bieg w górach lub na pagórkach, w zimie poświęcam się biegowi na nartach i staram się polepszyć technikę pokonywania przeszkód.

Słyszałam, że w trakcie sezonu spędzasz dwa dni w wysoko w górach. Jaki to ma wpływ na Twoje rezultaty?
Tak, przede wszystkim w lecie staram się spędzać dużo czasu w górach. W tym roku, w lecie, nocowałem dwa razy w tygodniu na wysokości ponad 2000 m. Chodzę tam po to, aby zwiększył mi się poziom hemoglobiny we krwi, mięśnie mogą się potem lepiej dotlenić i jestem w stanie osiągnąć lepszy wynik.
Czy od zawsze interesowałeś się sportem?
Sportowi poświęcam się od ósmego roku życia. Zacząłem od nart biegowych, które uprawiałem 18 lat, teraz ostatnie 3 lata uprawiam głównie biegi z przeszkodami.

Jak regenerujesz się po zawodach, by móc za tydzień lub dwa znowu wystartować?
Zawsze po biegach chodzę do wellness do Liptovskeho Dvora, jest to pięknie położony hotel na Liptově, gdzie mam swój kąt i gdzie mogę zregenerować zarówno ciało jak i umysł.

Czujesz się mocniejszy na Sprintach czy dłuższych zawodach?
Preferuję bieganie na długich dystansach, ale tylko w górach. Nie lubię biegać po płaskim terenie.

Opowiedz nam o swoim zespole Obstacle Runners. Kto go założył?
Extreme Obstacle Runners to stowarzyszenie, które założyliśmy przed rokiem. Rok przedtem nazywaliśmy się Reebok Spartan Team Slovakia. Ten zespół założyłem najpierw ja, a kiedy staliśmy się Extreme Obstacle Runners, podzieliliśmy się tym we dwóch – ja i Juraj Paucek, który był managerem naszego zespołu. W grupie jest nas teraz 20, z czego 8 jest elitarnymi biegaczami, którym staramy się stworzyć jak najlepsze warunki.
Czy stawianie na starcie, gdzie wszystkie oczy są zwrócone na Ciebie, powoduje u Ciebie stres?
Przed biegami nie odczuwam tremy czy stresu, kiedy byłem mały, miałem czasem skurcze w brzuchu, ale teraz nic takiego się nie dzieje. Miewam podwyższony puls, gdy jest adrenalina i dobra atmosfera, ale jest to przyjemne.

Powróćmy do sezonu 2015r Jak go oceniasz?
Sezon 2015 był bardzo długi, na szczęście bez większych kontuzji, ale nie osiągnąłem swojego celu, którym był top 10 na Mistrzostwach Świata Spartan Race, jestem więc z tego powodu rozczarowany. Nie chodzi nawet o to miejsce, bardziej o to, że zrobiłem błąd na przeszkodzie, która przyniosła mi najgorsze, 8 miejsce, ale taki jest sport i nie zostaje mi nic innego niż trenować i starać się więcej nie popełnić tego samego błędu. Większość biegów w sezonie wygrałem, ale w tych, w których brali udział najlepsi biegacze świata nie udało mi się to, więc jest co poprawiać.

Wszyscy czuliśmy smutek, że nie udało Ci się wygrać mistrzostw Europy w Spartan Race. Czy jeszcze raz podjąłbyś decyzje o wystartowaniu dzień wcześniej w Sprincie?
Przyczyną tego, że na Mistrzostwach Europy nie zająłem czołówki nie było to, że poprzedniego dnia wziąłem udział w biegu, miałem osobiste problemy, które spowodowały to niepowodzenie.



Jak oceniasz trasę w Tatrzańskiej Łomnicy?
Uuu, na Mistrzostwach Europy bardzo się męczyłem na ostatnim kilometrze, moje ciało w ogóle mnie nie słuchało i czułem się, jakbym to w ogóle nie był ja. Te zawody oceniam jako moje najcięższe, bardzo długo musiałem sobie z nimi radzić.
Jaki masz plan treningowy na sezon 2016?
Mój treningowy plan jest nastawiony na 575 godzin, które muszę odbyć na treningu. Planuję wziąć udział w 25 biegach z przeszkodami w tym sezonie i wierzę, że uda mi się zająć dobre miejsce na Mistrzostwach świata i Europy Spartan Race i OCR.

Jakie są Twoje marzenia?
Dobre pytanie :) mam wiele marzeń, sportowym marzeniem jest biegać z łatwością na Mistrzostwach świata i pokonać wszystkie przeszkody bezbłędnie. Osobistym największym marzeniem jest mieć swoją rodzinę, żyć gdzieś w lesie, niedaleko gór i obserwować dziką zwierzynę.

Gdzie pracuje Peter Žiška na co dzień?
Jestem studentem na studiach doktoranckich w Bratysławie na wydziale wychowania fizycznego i sportu. W to lato będę bronił swojej pracy doktorskiej.

Jaki spędzasz swój wolny czas?
Nie mam zbyt dużo wolnego czasu, ale gdy trochę znajdę, najchętniej robię coś aktywnego, np. w ten weekend będę jeździł na sankach. Lubię filmy, które zmuszają do myślenia, lubię spędzać czas na łonie natury i bardzo lubię spać i jeść :)

Posiadasz kontrakty sponsorskie? Wygrywasz nagrody pieniężne za zawody, czy można z tego przeżyć?
Nie mam sponsorskich kontraktów, a z pieniędzy, które wygram, oddaję 25 % podatku do zespołu z każdej wygranej, więc żyć z tych wygranych bym nie mógł. Jeśli znalazłby się sponsor, który chciałby mnie wspierać, chętnie zostałbym profesjonalnym sportowcem.
Masz coraz więcej fanów poza granicami Słowacji. Każdy chce zrobić sobie z Tobą zdjęcie. Jak to wygląda w Twoim mieście? Czy jesteś rozpoznawalny na ulicach?
Jako że wychowywałem się w małej wsi Hybe, myślę, że większość ludzi wie o mnie, wie, co robię i czemu się poświęcam i wierzę, że są dumni i szczęśliwi, że powodzi mi się w tym sporcie. Na ulicach nie zatrzymują mnie często, kilka razy zdarzyło się, że ludzie poznali mnie tak przypadkiem, gdzieś w mieście, ale nie zdarza się to bardzo często.

Kto prywatnie wspiera Cię i kibicuje najmocniej?
Myślę, że najbardziej wspierają mnie rodzice. Od małego byli szczęśliwi, że uprawiam sport, ale gdy z biegów narciarskich przestawiłem się na biegi z przeszkodami, które są trochę bardziej niebezpieczne i widzieli mnie po biegach, jak jestem zakrwawiony, nie byli zbyt entuzjastyczni. Moja babcia jest jedyną w rodzinie, której się ten sport nie podoba.

Jakie są Twoje plany sportowe na przyszły rok?
Planuję wziąć udział w Mistrzostwach Świata Spartan Race i OCR, gdzie chciałbym zająć miejsce w top 10. Na Mistrzostwach Europy Spartan Race i OC chciałbym się dostać na podium. Te biegi są moim szczytem w następnym sezonie, ale planuję też ukończyć wiele innych biegów z przeszkodami.

Bardzo Ci dziękuję za rozmowę!
Dziękuję!
Tłumaczenie ze słowackiego na polski – Magdalena Śmieja
 Źródło: www.rtf.pl


 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.